dinsdag 10 juni 2014

WK Veldrijden naar Apeldoorn!

Sinds een aantal weken spookt de naam Eric de Vlaeminck door mijn kop! Eric de Vlaeminck. Hoe dit komt? Om dit te uit te leggen gaan we eerst terug in de tijd… en wel zo’n 150 duizend jaar geleden.

150.000 jaar geleden was het zo ontzettend koud in Nederland, dat je elke week wel een Elfstedentocht zou kunnen organiseren. Punt is alleen dat we toen nog niet echt een beschaving hadden, laat staan klapschaatsende voorouders!   

Het was zo koud in Nederland dat het ijs vrij spel had… zo ook in Apeldoorn.. Niet dat Apeldoorn toen al bestond, maar toch… waar je nu staat of zit, lag vroeger ijs.. heel veel ijs!

Het ijs had nogal de eigenschap dat het zwaar was… het was nogal in geruime mate aanwezig… het ijs schoof over het land en duwde de grond voor zich uit.  Het ijs was onbewust al bezig een landschap te creëren waardoor er in Apeldoorn heel veel jaren later iets moois georganiseerd zou gaan worden.

Het ijs verdween door oplopende temperaturen en de Neanderthalers gingen langzaam aan plaats maken voor de mens die er ongeveer uit ziet zoals jij en ik. Omdat het ijs de grond had opgestuwd ontstond er een landschap van bergen en dalen.
Eén van die gebiedjes is het Orderbos.. Ik weet niet of u daar wel eens loopt, maar als je daar loopt of fietst, dan merk je al snel… het is er geen meter vlak!

Dat moeten ze begin jaren 70 in Apeldoorn ook gedacht hebben! Geen meter vlak! Een typische uitspraak uit het wielrennen! Geen meter vlak… daar kunnen we wel wat mee, moet er door een aantal wielerfanaten in Apeldoorn gedacht zijn..

In 1971 was het dan zover… Apeldoorn organiseerde het wereldkampioenschap veldrijden!

Nu moet ik u wat bekennen. Ik weet pas sinds een paar weken dat we ooit een WK veldrijden hebben gehad.  Ik wist dit niet! Apeldoorn heeft gewoon een WK veldrijden georganiseerd! En de winnaar is ook nog eens een hele bekende.. de Belg Eric de Vlaeminck dus! Ik wist het niet! Ik schaam mij diep, dat mag u best weten..

Ik loop al jaren met het idee dat een WK veldrijden héél goed in het Orderbos gehouden kan worden. Mijn hart gaat al sneller kloppen bij het idee!

Het Sportpark Orderbos als episch centrum, Het Orderbos zelf als het grote slagveld, de Asselsestraat als startplek, De Kleiberg als scherprechter en de oude finishplaats van de Midwintermarathon nu ook als finishplaats van dit grote spektakel!… dat zou toch supergaaf zijn!!

Apeldoorn is er volgens mij meer dan klaar voor! Een paar jaar geleden het WK baanwielrennen en over een paar jaar het WK veldrijden!
Dan kun je toch best stellen dat Apeldoorn aardig het middelpunt van het mondiale wielrennen aan het worden is!


Ik pleit er dan ook voor… Apeldoorn.. maak gebruik van alles wat je in huis hebt! Monteer al die oude fietsen weer op de lantaarnpalen, tover het Orderbos om tot een waar wielerparadijs en ga op zoek naar een nieuwe Eric de Vlaeminck!

1 opmerking:

  1. Sportmeneer,
    Wist u dan wel dat er een clubje uit Apeldoorn al een eeuwigheid een heuse internationale mountainbikewedstrijd organiseert in het Orderbos? En dat daar door de jaren heen Olympische en Wereldkampioenen aan de start zijn verschenen? Afgelopen jaar nog de Nederlandse Wereldkampioen Michiel van der Heijden. Of om wat dichter bij het veldrijden te blijven, ook Sven Nys heeft meerdere malen mee gedaan (en gewonnen). Misschien een nog grotere meneer dan Roger de Vlaeminck.... Ook dit jaar hoopt dat clubje weer op de komst van deze grote meneren... We hoeven niet meer te zoeken naar de de nieuwe Rogers, ze zijn er namelijk ieder jaar al in Apeldoorn.

    BeantwoordenVerwijderen