dinsdag 10 juni 2014

Ans Schut.. Olympisch kampioen, door liefde gedreven, met gouden gevolg!

Vorige week in een tv-uitzending van Andere tijden Sport zag ik hoe schaatsvrouw Annie Borkink terugkeerde naar de ijsbaan van Lake Placid. Daar behaalde zij haar grote moment van glorie door verrassend goud te winnen op de Olympische 1500 meter.
 Bij het zien van de beelden gingen mijn gedachten echter naar een andere gouden medaille winnares uit vroegere tijden..

Ik moest denken aan Ans Schut.

Ans Schut is Apeldoornse en zij bezorgde onze stad in 1968 een gouden medaille op de 3000 meter! Op zich was mij dat wel bekend, maar meer dan dat wist ik er ook niet van.
Ik besloot Ans eens te gaan googlen… Al speurend op het wereld wijde web kom je dan toch leuke details over Ans te weten.

Wat bleek nou… Ans had in die tijd verkering met een jongen uit Deventer.. de Hanzestad waar in die jaren een mooie kunstijsbaan was neergelegd. Ans ging daar dus schaatsen en vond daar haar grote liefde. Om zoveel mogelijk tijd samen door te brengen, waren ze niet van het ijs af te slaan! Ans vertelde een paar jaar geleden in de Wereld draait door dat ze s’ochtend, s’middags en s’avonds op de ijsbaan te vinden was!

Daar word je toch warm van als je dat zo leest! Liefde die begint op glad ijs.

De ijsbaan in Deventer werd geopend op 12 oktober 1962… Ans was toen 19 jaar. Ik stel me zo voor dat iemand van 19 jaar in die tijd nog geen auto bezat. Ans zal dus in de winter van 1963 vaak op de fiets van Apeldoorn naar Deventer zijn gereden… De barre winter van 1963! Ans fietste met een gevoelstemperatuur van min 20 maar met een warm verliefd hart van Apeldoorn naar Deventer… en dat allemaal omdat haar hart haar vertelde dat ze dat moest doen!
Het vroor die winter van november tot ergens in maart! Dat betekent dus dat Ans maandenlang door de vrieskou over de Deventerstraat reed om haar liefde te zien!

Het is mij duidelijk… De combinatie van een hart die in vuur en vlam staat én de barre winter van 1963, vormde het fundament voor een ijzersterke conditie en wilskracht! Het zorgde ervoor dat Ans in de schaatskernploeg terecht kwam en uiteindelijk goud pakte op de Spelen.

De Apeldoornse courant pakte daags na haar Olympisch gouden medaille uit met een unicum, door voor het eerst in de geschiedenis van de krant een bijna paginagrote full-colour foto op de voorpagina te zetten. Onder de afbeelding van Schut de titel 'Portret van Wilskracht'.

Alsof de redacteur van de krant wist hoeveel bloed, zweet en tranen Ans heeft gelaten langs de Deventerstraat!

Enige tijd geleden pleitte ik ervoor om de John F. Kennedylaan om te dopen tot de laan van Sportmeneer… Ik doe nu een warm pleidooi om de Deventerstraat om te dopen tot De Ans Schutstraat.
Mocht dit echter geen haalbare kaart blijken… dan stel ik voor om ergens tussen Apeldoorn en Deventer een standbeeld op te richten voor onze schaatsheldin….


Een standbeeld die voorzien wordt van de tekst… Ans Schut.. Olympisch kampioen, door liefde gedreven, met gouden gevolg!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten