dinsdag 10 juni 2014

Voetbal? Das geen sport! Das een spelletje!

Voordat ik mijn verhaal begin, vraag ik u eerst goed te gaan zitten. Over een paar minuten kijkt u namelijk anders aan tegen sport dan u tot nu toe gedaan heeft. Heeft u een stoel gevonden? Mooi.. Daar gaan we!

Ik weet niet van welke sport u houdt, maar ik word nogal blij van wielrennen, atletiek en voetbal. Van deze 3 sporten is atletiek de meest zuivere sport. Voetbal de minst zuivere.
Let maar op.

In de moeder aller sporten, de atletiek, draait het allemaal om heldere getallen. Wie het verste springt , wint. Wie het hardste loopt, zegeviert en diegene die het verste werpt wordt wereldkampioen. Met voetbal ligt dit toch net even anders. 

Stel je voor dat je in het eerste van Ajax speelt, je de snelste speler van je elftal bent, met een ongekend balgevoel. Betekent dit dan automatisch dat je dan ook alle wedstrijden wint? Absoluut niet! Je bent nogal afhankelijk van het nivo van je medespelers. Voetbal is dan ook alles behalve een zuivere sport. Je kan ontzettend beroerd spelen en alsnog de wedstrijd winnen! Je maakt de ene na de andere verdedigende blunder, maar je hebt geluk dat je keeper die dag de wedstrijd van zijn leven keept! Sta je toch nog na de wedstrijd vrolijk biertjes te drinken! 

Voetbal,  kan dus onmogelijk een sport zijn! Voetbal beste lezers,  is één groot spel! Ik weet dat het niet leuk klinkt, maar het is niet anders! Voetbal is een spelletje!

Let maar eens goed op wat je vraagt wanneer je zoon of dochter thuis komt van een voetbalwedstrijd. Juist.. heb je lekker gespeeld? Gespeeld dames en heren!… U zegt het zelf! Je kind heeft gespeeld, op het voetbalveld, mét een bal!

En wie staan er in het veld? Precies.. spelers!

En dat geldt niet alleen voor het voetbalspel. Wat dacht u van basketbalspelers, volleybalspelers, hockeyspelers en waterpolospelers. En laat deze spelen nou ook nog eens Olympisch zijn! Juist!... de Olympische Spelen!

Om het nog duidelijker te maken, nemen we een kijkje in het zwembad. Zwem je een wedstrijd, dan doe je dat over het algemeen in je eentje tegen 7 andere zwemmers. Terecht is er dan ook sprake van zwemsport..en niet van zwemspel!

Verwarrend wordt het echter, wanneer we de tennissport onder de loep nemen. Bij deze sport speel (!) je 1 tegen 1, en toch noemen we dat enkelspel. Toch is dit een zuivere sport omdat de beste wint. De naam dubbelspel is dan wel weer logisch.. Je kan de mindere zijn van de twee en toch als winnaar van het speelveld afstappen. Speelveld dames en heren… ik zeg het u!

Nee, het is nog niet zo makkelijk een duidelijk onderscheid te maken in wat nou  sport is en wat spel. Ik merk dat het mij alleen maar meer in de war brengt.

Net als u, ben ik helemaal gek van sport.. zelfs zo erg, dat ik mezelf heb omgedoopt tot Sportmeneer.. Ik hou van sport, ik hou van prestaties. En hoe zuiverder, hoe beter!

Maar betekent dat, dat ik niet van voetbal hou, omdat het geen sport is?
Integendeel!  Voetbal is het mooiste!... 

Het mooiste spelletje van de wereld!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten