dinsdag 10 juni 2014

De grootste splinter van Apeldoorn!

Wanneer ik aan Apeldoorn denk, dan begin ik mij steeds meer zorgen te maken. Apeldoorn, de mooie stad in het groen, centraal gelegen pal naast een mooi kruispunt van snelwegen en  genoeg inwoners om een gezellige multi culti stad te zijn… Echter… Apeldoorn bakt er niks van!

Apeldoorn maakt keuzes waar veel inwoners van gaan hoofdschudden. Zo werd er grond gekocht die het aan de straatstenen niet meer kwijt kan en is men na een paar jaar profvoetbal, deze illusie ook weer armer. Er worden keuzes gemaakt waar men achteraf toch niet achter blijkt te staan. Neem nou bijvoorbeeld AGOVV… na jaren van hopen, wensen, lobbyen en haalbaarheidsonderzoeken, staat Apeldoorn uiteindelijk positief tegenover de komst van betaald voetbal. Ik weet nog goed dat ik daar zelf óók heel blij mee was.. We tellen mee! Een stad die op 11 gemeenten na de grootste van Nederland is… daar moet betaald voetbal gespeeld worden! Toch merkte ik toen al dat maar weinig inwoners daar positief tegenover stonden.. Weinig interesse bij het brede publiek en daardoor een klein aantal vaste bezoekers. Het leverde de weemoedige gedachte op.. leuk geprobeerd!

Een ander voorbeeld: Het Omnisportcentrum. Ook daar ging een lange periode van wensen, hopen, lobbyen en besluitvormen aan vooraf… en ook toen leverde dat bij mij een enorme hoerastemming op! Apeldoorn telt mee! Apeldoorn heeft eindelijk een sportaccommodatie van formaat die hoort bij één van de grootste gemeenten van Nederland. Maar ook nu denk ik… leuk geprobeerd!

Het Omnisportcentrum is in feite niets meer dan een uit de kluiten gewassen bak beton op een stuk braakliggend weiland. Drie keer per jaar vindt er een groot evenement plaats en daar tussenin gebeurt er eigenlijk niks! Oke, de nationale wielerselectie heeft daar haar basis en in de avonden wordt er getraind door de 3 sportverenigingen, maar ik kan me toch niet voorstellen dat dat deze dure hal voldoende bestaansrecht geeft.

Heeft Apeldoorn überhaupt wel nagedacht over de invulling van dit stuk terrein? Apeldoorn is eigenaar van het Omnisport en bij het eigenaar-zijn hoort ook een stuk eigenaarschap! Ik mis dat volledig!

Als ik op een door de weekse dag het Omnisport binnenloop, dan mis ik de totale sportbeleving! Er is simpelweg niks te doen en als ik een bak koffie wil, dan moet ik op een belletje drukken en 3 minuten wachten… alsof bijna niemand daar koffie besteld!... En dat is ook zo!

Als ik daar binnenloop, dan verwacht ik een sportcafé die op grote schermen de Olympische Spelen toont. Een plek waar sportfysiotherapeuten hun maatschap hebben en een plek waar je zo’n anderhalf uur van te voren nog even een pasta kan nuttigen voordat je je training begint. Een plek waar je sportschoenen kan kopen en een balie waar je even een balletje kan lenen om een half uurtje te basketballen in de Dynamohal, omdat die toch ff leeg staat.

Het Omnisport moet bruisen en dat begint al wanneer je er aan komt rijden! Ik moet buiten al kunnen zien dat er binnen van alles te doen is… en dat zie ik omdat er zoveel mensen in en uit lopen! Dat ruik ik door de geur van die versgemaakte pasta en dat hoor ik door het gestuiter van die ballen in de Dynamohal!
Kortom.. over het Omnisportcentrum moet gezegd worden… daar is altijd wat te doen!

Ik vraag me echter af of dit ooit gaat gebeuren.. Het Omnisportcentrum staat immers in Apeldoorn.. een dorp waarin keuzes worden genomen zonder grote passie… Het zal de Apeldoornse cultuur wel zijn… de cultuur waarin op basis van een tijdelijke behoefte keuzes worden gemaakt.  Apeldoorn.. een dorp die eeuwig op zoek lijkt naar een identiteit.

Deze weken mag er niet worden gefietst op de wielerbaan… omdat de houten baan te veel grote splinters oplevert bij valpartijen. De komende weken wordt onderzocht wat het probleem is.
Het zou goed zijn als de gemeente Apeldoorn gaat beseffen dat het Omnisportcentrum zélf één grote splinter is binnen de Apeldoornse gemeentegrenzen.


De vraag is… haal je de splinter er uit, of ga je er aan schaven en er iets moois van maken?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten