dinsdag 10 juni 2014

En betreft de finale van 4 jaar geleden… Sorry!

Ik ga u zo meteen wat opbiechten en ik hoop dat u het mij niet al te kwalijk zal nemen. Mocht u overigens wel boos op me worden dan begrijp ik dat. 

Ik draag namelijk al jaren een geheim bij me, waar ik me niet lekker bij voel. Toch ben ik van mening dat ik met dit geheim nu in de openbaarheid moet treden. Dit heeft een reden.

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen. Het kwam door mij dat Oranje 4 jaar geleden in Zuid Afrika geen wereldkampioen voetbal is geworden. 
Nog specifieker. Het kwam door mij dat Arjen Robben de bal er niet in schoot, toen hij oog in oog kwam te staan met de Spaanse goalie Iker Cassilas.

Wat wil het geval. Het was 11 juli 2010. Nederland speelde die avond de WK finale tegen Spanje. Ik stond die dag op met een vervelend voorgevoel. Alsof het niet ging lukken. De dagen ervoor zat het in mijn hoofd ook al niet lekker en het lukte me niet om tot een optimistisch voorgevoel te komen.

Tegen de avond had ik met een kameraad afgesproken in de stad om al vast wat biertjes te gaan drinken in de buurt van het Caterplein. Een WK finale moet je namelijk met zoveel mogelijk gelijkgestemden kijken vind ik. Plaats van handeling was dus het Caterplein, ter hoogte van café Confetti’s. Het plein was al aardig volgestroomd met Oranje gekleurde Apeldoorners en ik besloot nog maar een biertje te nemen. Het ging over maar 1 ding uiteraard… en ik merkte dat de meesten eigenlijk erg positief waren. Wat wisten zij wel, wat ik niet wist? Is het hun allemaal wél gelukt om het positieve voorgevoel mee te nemen naar deze wedstrijd?

De finale was inmiddels begonnen en ik merkte dat ik meer met mijn omgeving bezig was dan met de wedstrijd. Ik peilde ongemerkt de emoties. Blijkbaar probeerde ik meer bevestiging te halen uit de mensen om me heen dan door te kijken naar de wedstrijd. Eerst nog maar een biertje.

Halverwege de 2e helft had ik door de spanning ongemerkt al aardig wat biertjes naar binnen gewerkt. Zo veel dat ik moest plassen. Héél nodig! Maar ik wilde niet. Bang om een cruciaal moment te missen. Ik stond te wiebelen op mijn benen, wachtend op een dood spelmoment waarop ik even snel de kleine boodschap kon gaan doen. Dat moment kwam er.. 

Met grote passen liep ik naar de wc, maar bleef scherp op elk geluid en gejuich. Ik liep terug naar mijn plek en toen gebeurde het.. het hele plein sloeg een slaak van teleurstelling! Robben faalde oog in oog met Casillas. Mijn kameraad zei:” Zag je dat? Wat een kans!”.. Ik moest bekennen dat ik het moment gemist had. Dé kans van de eeuw om wereldkampioen voetbal te worden… en ik miste em!

Vanaf kinds af aan tot aan de dag van vandaag kijk ik sport… heel veel sport. En telkens als ik kijk, heb ik het idee dat ik invloed heb op de uitkomst van de wedstrijd. Zo lang ik maar geconcentreerd kijk en mij positief focus op de ploeg die ik als winnaar wens, dan gebeurt het meestal ook. U zult nu denken… goed verhaal Sportmeneer. Maar het is echt zo.

Ik ben van overtuigd dat juiste aandacht leidt tot het juiste resultaat!

Over een paar dagen begint het WK voetbal.. Dus als je wil dat Oranje dit keer wél wereldkampioen wordt… En daar ga ik een beetje van uit. Zorg er dan voor dat je met de juiste concentratie en positieve gedachte voor de buis zit! Als we dit met z’n allen doen.. dan worden we dit keer wél wereldkampioen!

Ik zal er voor zorgen dat ik niet zoveel meer zuip tijdens de wedstrijd en zal in die 90 minuten geen WC meer bezoeken! Dat beloof ik u!


En betreft de finale van 4 jaar geleden… Sorry!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten