donderdag 20 september 2012

The discus diaries (1)

Apeldoorn, 20 september 2012

"De beste training van het seizoen!", riep ik op tweederde van de training. Een omstander grapte er overheen:"en je eerste!". Ik kon er om lachen.. te meer omdat het écht lekker ging. Onder supervisie van vriend én coach Hogeveen, vanavond zo'n 30 worpen gemaakt.

Wat heb ik technisch aan inzicht gewonnen vanavond? (Even voor de geoefende discuswerper, ik ben linkshandig).

Vanaf vandaag introduceer ik het begrip 'STAAN IS STAAN'. Bij het begin van de beweging pivoteer ik om mijn rechtervoet, om vervolgens mijn linkervoet in het midden van de ring te plaatsen. Zodra de linker voet staat, moet deze druk houden (staan is staan). De hak wijst recht naar het midden van de sector.
Waarom de focus op druk houden op de voet die je in het midden plaatst? Het geeft je de mogelijkheid om daarna de worp door te drukken door je HEUP in te draaien.
Gevolgen: Ik kon de worpen afmaken, Ik stond als een huis en de discus vloog strak door het midden van de sector.

Kortom: Actief plaatsen van de voet in het midden van de ring en STAAN IS STAAN.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten