woensdag 26 september 2012

Strava leidt tot overtraindheid


Ik las vandaag een blogje over de eventuele negatieve effecten van Strava, met name met betrekking tot verkeersveiligheid. Tot op zekere hoogte waar dat een dergelijke applicatie uitnodigt tot roekeloos rijgedrag. Echter ben ik van mening dat met een beetje gezond verstand het zo'n vaart letterlijk niet zal lopen.

Ik heb een Strava-account en ja, ik ben aardig lyrisch over deze toevoeging. Het geeft een extra dimensie aan de fietsbeleving. En toch schuilt ook hierin een gevaar.

Sinds ik een Strava-account heb fiets ik nooit meer alleen. Ik stap op mijn pas gekochte Black Beauty en al fietsend door het Veluwse houtwallengebied voel ik de satelieten aardig in mijn nek hangen. Bij elke heuvel die ik nader schiet mijn hartslag omhoog, wetende dat het moment van de waarheid dichterbij komt. "Kan ik em sneller op rijden dan de vorige keer? Is dit heuveltje wel een Strava-segment? Wat als bij thuiskomst blijkt dat ik in de onderste regionen van de ranglijst terug te vinden ben?" Ik word er zenuwachtig van eigenlijk geeft me dát nou juist de kick! Tis ook helemaal leuk om mijn gereden records te delen via Twitter en Facebook. Echter....

Elke rit die ik sinds Strava rij, gaat volle bak. Ook al neem ik mezelf voor dat ik het vandaag rustig aan wil doen, het lukt me niet om me in te houden! Ik kan het niet aan mijn Twitter- en Facebookvolgers verkopen dat ik met een laag gemiddelde snelheid over de Veluwe heb gereden. Ik wil niet falen en heb geen zin in negatief commentaar.

Nu is fietsen niet mijn dagelijkse kost en ik kom aan voldoende rust. Maar ik vrees de toekomst. Ik ga meer fietsen, want ik heb volgend jaar een leuke uitdaging in het verschiet liggen (2 x beklimmen Mt. Ventoux voor het goede doel @TourduALS). Recreatief fietsen maakt plaats voor training. Dit betekent dat ik het komend half jaar ga trainen op schema. Dit betekent periodiseren, waarbij intensievere trainingsblokken zullen worden afgewisseld met meer extensievere trainingen. En juist daar ligt het negatieve Strava-effect op de loer. Lukt het mij om hersteltrainingen ook écht als zodanig te benaderen, of leggen de altijd aanwezige satellieten te veel druk op mij en wordt een uurtje uitfietsen alsnog een intensieve intervaltraining? Het gevaar is dus dat de arbeids-rust verhouding zoek raakt, met overtraindheid als gevolg.
Ik vraag me af hoeveel Strava gebruikers zich bewust zijn van dit negatieve trainingseffect. Ik heb het idee dat een behoorlijke groep Stravisten (Stravanaten zo u wil) door het gebruik van Strava al aardig gefrustreerd rondrijden en zich afvragen waarom het nou niet lukt om hoger in de ranglijsten te komen.

Ik ga de komende maanden niet fietsen! Nee, ik ga trainen en zal de GPS alleen maar aanzetten als mijn trainingsschema het toelaat. Ik beloof het u plechtig!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten